Translate

maandag 21 november 2011

Nyenrode Business University "Automotive in Motion"

Een zeer verhelderende en inspirende Masterclass!

Uit de documentatie kon ik niet precies opmaken wat de strekking zou zijn. Uiteraard was die gericht op de automotive ontwikkelingen in Nederland maar de Global Trend is voor mij veel belangrijker. Wat doen de upstream oil producers? Hoe staat de techniek er voor? en hoe reageert de wetgeving hierop? Kortom: WAAR GAAT DE MARKT NAAR TOE?
Alle (auto/motor)races, en hun klasse, zijn per slot van rekening een Marketing Tool die de nieuwe modellen van "SUBLIME", zoals Prof. Ir. Mathijs van Dijk zei, voorzien. SUBLIME als natuurlijke stimuli die eenieder voorziet van het gevoel "Een te zijn van een Groter Geheel".

Nu is dat Sublime gevoel weliswaar onderdeel van het verkoopmodel van de gemiddelde autodealer, maar CRUCIAAL voor de business waarin Track Motortechniek zich bevindt. Wat is er hoger dan zelf het "Grotere Geheel" te zijn als je op het podium staat en de Champagne laat knallen. EEN EERSTE PLAATS!!!!! Subliem!!!

Hoewel deze vragen, in beginsel, legitiem en volledig zijn, voldoen ze niet als antwoord op vragen die ik als ondernemer in de Race-Business heb. Meer concreet houden de volgende zaken me bezig:

1) Racebenzine versus E-85 en Bio-Ethanol. Gelode Benzine om precies te zijn. (Wat zijn de brandstofvoorschriften per raceklasse?)

2) De ontwikkeling, en regulering, van CO2 emissies (beinvloeden die ook het circuit?)

3) Zijn er wijzigingen te verwachten in Homologaties als gevolg van beleidsaanpassingen op emissiegebied?

4) In hoeverre wordt het Street Legal Tunen beperkt als uitvloeisel van voortschreidende techniek (Hybrid, en E-Car en Zero-Emission)

5) De voorgenomen CO2 reductie (KYOTO) van 110 naar 70 miljoen Ton in 2030. Wie bepaald? Wie betaald? Wat is het traject?

6) Marktontwikkeling: Wie is de (nieuwe) doelgroep en waar bevindt zich die?

7) Communicatie. Het aloude spagaat tussen een en twee richtingsverkeer. (Social Media)

8) Welke brandstoffen gaan het maken (de eeuwige Video2000 en VHS discussie). Welke is beter? Welke wordt gepromoot? Wat wordt de STANDAARD?


...dan zijn er nog de onderzoeksbureaus die allen op nuances verschillen in hun visie....moeilijk!

Om kort te gaan moge het duidelijk zijn dat DE MARKT VERANDERD. Dr. Ewald Breunesse (Shell) gaf in een duidelijke presentatie aan dat de energie behoefte (fossiele brandstoffen) tot zeker 2030 een verdrievoudiging van de vraag zullen laten zien. Op de kritische vraag waarom Shell zich bezighoudt met het innoveren naar alternatieve brandstoffen (hybride en Electrisch) gaf hij duidelijk aan dat met een huidige vraagontwikkeling naar fossiele brandstoffen, Shell daar onmogelijk in kan voorzien. Het is dus nodig om een gedeelte van de markt af te romen en om te converteren naar vervoermiddelen met alternatieve aandrijvingssytemen. Een bordje bij de pomp met de tekst "uitverkocht, volgende maand arriveert er weer een tanker" ziet hij als rampscenario. Klinkt op zijn minst plausibel.

Ook Raymond Gense van PON onderschrijft dit scenario en ziet zelfs het hele concept vervoermiddel over tijd veranderen. Waar het eerst een individueel gegeven was zal het adapteren naar een nieuwe vorm waarin het vervoersmiddel zich niet meer zal onderscheiden op aandrijflijn maar op gemak en beschikbaarheid. Voor verschillende behoeften zullen verschillende vervoersalternatieven worden ontwikkeld. Vervoer zal op termijn dus geen individuele aangelegeheid meer zijn. Meer een Door-to-Door concept dat mensen in staat steld hun vervoermiddelen af te stemmen op het traject dat zij moeten afleggen. Meer concreet betekent dit dat het vervoermiddel dus geen eigendom meer is maar een "in te huren" middel. Auto's zijn te koop, het battery-pakket is lease (inclusief service etc.)

De laatste spreker, Dhr. Arjen W. de Jong (Automotive Advice/NMC-Nijsse) stak van wal als een ziener en orakel. De vele jaren ervaring in de automotive branche werden in zijn betoog overduidelijk neergezet als een heldere visie en overtuiging. Confronterend en beschouwend maar vooral opportuun. En in deze is het opportunisme van Arjen de Jong zeker niet negatief. Hij beschreef de kansen en mogelijkheden als heldere sterren aan de hemel. Uiteraard is de economische crisis een feit. Maar zoals altijd heeft elk nadeel zijn voordeel en vice versa.

Na twee intensieve sessies met begeestigde sprekers werd het me duidelijk. Natuurlijk gaan we richting "Metropolis" van Fritz Lang. Maar niet zo snel als we denken. De weg naar Duurzaam rijden is lang en vol hobbels die allemaal genomen moeten worden. De angst dat we binnen vijf jaar allemaal verplicht worden gesteld om een oplaadpunt te hebben is niet reeel.

Na afloop sprak ik met Olav Mol (F1 commentator) over de toekomst van de Circuits, Ralleys en Races in het algemeen. Hij antwoordde: "De markt is te groot, we blijven gewoon racen......en als men het mij vraagt hoe ik de F1 over 50 jaar zie.....dan ben ik dood" GLASHELDER!!!

Het doel is duidelijk! Zero-Emission met OF E-Cars OF H2/Brandstofcel!
De tijdlijn allerminst............Voorlopig blijven we RACEN!!!!!