Translate

woensdag 7 december 2011

Honen - Gietijzeren cilinders

Het Honen van een Giet-IJzeren Cilinder


Na het boren van de cilinder tot ongeveer 0.1-0.15mm voor de volgende overmaat wordt het oppervlak afgewerkt op de Hone-bank.
Deze bewerking heeft tot doel om de cilinderwand een zeker mate van gladheid en patroon te geven om de volgende redenen:

- Het reduceren van mechanische verliezen als gevolg van de frictie tussen zuigerveren en cilinderwand (gemiddeld 7-8% van het totale motor vermogen)

- Het controleren van het olieverbruik in combinatie met verbrandings bijproducten zoals HC, CO, CO2 en NOx

Het hone patroon is niet universeel en verschilt per applicatie. Enkele zaken spelen hierbij een belangrijke rol:

- Hoe zijn de materiaal eigenschappen van de boring (er zijn vele soorten gietijzer)
- Waar wordt de motor voor gebruikt (straat, rally, dragrace, historisch, ......)
- Wat is het gemiddelde toerental (zuigersnelheid)
- Is de motor lucht- of watergekoeld
- Van welk materiaal zijn de zuigerveren (Top en 2e veer)
- Welk type olieschraapveer wordt gebruikt (1-, 2- of driedelig? Expander type et cetera)
- etc

Wat wel in alle gevallen gelijk is, is dat door het honen de ruwheid van het boorproces wordt teruggebracht tot een niveau waarop (tijdens het inloopproces) de cilinderwand en de zuigerveren zich aan elkaar kunnen aanpassen.
Door middel van honen kan dus geanticipeerd worden op het inlopen van de motor.

Het principe van het honen zelf is vrij eenvoudig. De motor wordt vastgezet in de hone-bank waarna de machine hone wordt afgesteld op de diameter en de lengte van de boring. Indien mogelijk wordt gebruik gemaakt van TorquePlates die de cilinderkop imiteren zodat na montage de boring recht en rond is.
Normaliter wordt een overslag van 25%-30% aangehouden. Uiteraard is deze overslag afhankelijk van de motor. Zo kan het zijn dat bij "blinde" boringen en hoofdlager restricties hier van afgeweken wordt.


De Hone Hoek

Deze hoek wordt ook wel "Cross-Hatch" genoemd en is de hoek de opgaande en neergaande slag met elkaar maken. Gewoonlijk is deze hoek tussen de 40°-80°.
Het is vanzelfsprekend dat een kleine cross-hatch (meer horizontaal hone patroon) zal leiden tot een lager olieverbruik en vice versa.
Hierbij is het belangrijk ook op te merken dat een meer horizontaal hone patroon een hogere wrijvingsweerstand heeft dan een meer verticaal patroon.

Vanwege de grote diversiteit aan materialen is er ook een grote diversiteit in Hone stenen. Deze varieren zowel in ruwheid (grain size) als in materiaal.

Zo wordt er bijvoorbeeld voor het ruw honen vaak een 150grit gebruikt (tot 0.06mm materiaal afname) en een 280grit voor de afwerking (tot 0.02mm materiaal afname).

Door de warmteontwikkeling tijdens het Hone proces wordt het honen van de cilinder boring vaak in meerdere stadia uitgevoerd.