Translate

maandag 28 november 2011

Nokkenassen (3) – Duratie, Lift en Overlap


Nokkenassen (3) – Duratie, Lift en Overlap

De meeste nokkenassen worden geclassificeerd op de duratie bij een bepaalde lift. Omdat het ondoenlijk is om exact te bepalen wanneer een klep begint te openen of te sluiten wordt de duratie van een nokkenas gemeten bij een kleplift van 0.006” noklift. Om tot de kleplift te komen moet dit getal worden vermenigvuldigd met de rocker ratio.

Duratie
De openings en sluitingstijden van de kleppen kunnen nu worden afgelezenv an het diagram. Het aantal graden dat tussen het opnings en sluitingspunt van de klep ligt is de duratie. In dit geval is dat 270deg (krukas). In ons geval is dat hetzelfde voor zowel in- als uitlaat klep. Dit noemen we een “single pattern” nokkenas. Is de duratie van inlaat klep en uitlaatklep niet dezelfde dat wordt gesproken van een “dual pattern” nokkenas.

Lift
Lift is gemakkelijk te bepalen door de grafiek af te lezen. Bij lift wordt altijd de kleplift bedoeld. In het andere geval wordt gesproken van noklift of lobelift. Lift is de noklift maal de rocker ratio en andersom is noklift de kleplift gedeeld door de rockerratio.
Zoals in het grafiek is te zien begint de inlaatklep langzaam te openen en versneld wanneer de zuiger naar TDC gaat. Dit zelfde gebeurt bij het sluiten. Als de klep bijna gesloten is is het zaak om deze af te remmen omdat deze andersde zetel zou kunnen beschadigen of zelf kan afbreken.
Het motorgeluid is in grote mate afhankelijk van de nokkenas. Bij de “rough idle” nokkenassen komt dit bijvoorbeeld doordat de uitlaatklep al opent terwijl de laatste restjes gasmengsel nog aan het verbranden zijn. Het volgende punt in de grafiek is wanneer de inlaatklep opent en de “overlap” (gearceerd) begint. Dit punt is erg belangrijk voor het vacuum, de reactie van de motor op het gaspedaal, de uitlaatgassen en nog belangrijker het benzine verbruik.

Overlap
De duur van de overlap is gelijk aan de tijd dat de uitlaat- en inlaatklep tegelijkertijd geopend zijn en is een van de meest kritieke punten van nokkenastiming. Als de inlaatklep te vroeg opent zal de nog heersende cylinderdruk het nieuwe gasmengsel terug het manifold induwen. Opent de klep te laat dan zal er een verarming van het benzineluchtmengsel optreden en het motorvermogen nadelig beinvloeden. Als de uitlaatklep te vroeg sluit dan zal deze een gedeelte van het ontbrandde mengsel niet kunnen afvoeren. Als de klep te laat sluit dan zal het een gedeelte van het nieuwe mengsel al via de uitlaatpoorten afvoeren. Ook dit zal het mengsel verarmen en een nadelige invloed hebben op het motorvermogen.
Begint de overlap te laat dan zal het mengsel zich overmatig verrijken en het benzineverbruik drastisch verhogen.