Translate

donderdag 8 december 2011

Klepgeleiders (K-Line)

Klepgeleiders (K-Line)

De maatvoering en de staat van de klepgeleider is zeer belangrijk omdat ze:
1 - De klep geleiden
2 - De klep koelen (15%-30% van de warmte wordt afgegeven door de klep steel)

Versleten klep geleiders geven onvoldoende koeling en zorgen voor een hoger olieverbruik. Zeker aan de uitlaat kant is de maatvoering van de klep geleider belangrijk omdat de klep niet extra gekoeld wordt door het inlaat mengsel.

Een tweede nadeel van versleten klep geleiders is dat er extra (valse)lucht wordt aangezogen. Dit heeft hetzelfde effect als een lekke inlaat(pakking).

De keuze van de klep geleider, of de keuze voor een klep geleider revisie, hangt af van het doel waarvoor de motor wordt gebouwd.

Enkele mogelijkheden zijn:
- Ruimen en monteren van overmaat kleppen (of opchromen)
- Monteren van K-Line Sleeves
- Monteren van Bronzen geleiders

Het vervangen van geleiders door nieuwe kan de concentriciteit van de klep ten opzichte van de klepzetel beïnvloeden. Daarom moeten de klep zetels altijd opnieuw worden gefreesd.



K-Lines
Dit type geleider insert wordt al heel lang gebruikt om versleten (gietijzeren) klep geleiders te vervangen in zowel gietijzeren als aluminium cilinderkoppen. Het voordeel hiervan is dat de klep zetels in veel gevallen niet opnieuw gefreesd dienen te worden. Uiteraard geldt dit alleen als de originele geleiders niet overmatig versleten zijn. Een overmatige slijtage kan het aanlegvlak van de klep zetel beschadigen.

Bronzen inserts hebben goede thermische eigenschappen en bieden een goede "smering"

Geleider Inserts zijn er in diverse typen waarvan de Fosfor-brons variant (split en solid), het meest gebruikt wordt.
De bestaande geleiders worden geruimd (carbide) waarna de Insert wordt gemonteerd. Hierna worden de Insert op zijn plaats vastgezet door middel van een ball-broach.
Als laatste wordt de Insert op maat geruimd met een flex-hone die een tweeledig doel heeft:
- Afwerking van de Insert
- Aanbrengen van een cross-hatch patroon (vasthouden van olie)

Overmaat klepstelen
De andere optie is (indien leverbaar) het monteren van kleppen met een overmaat klep steel. In veel gevallen zijn deze verkrijgbaar in de standaard overmaten (.003", .005". .008" en .015")

Bijzondere (overmatige) slijtage
Alle klep geleiders slijten over tijd. In het geval van overmatige- of buitengewone slijtage kunnen andere oorzaken hebben zoals:
- Onvoldoende olie smering (als gevolg van een te lage oliedruk, verstopte oliekanalen etc)
- Verkeerde klepgeometrie (Stoterstangen van verkeerde lengte, verkeerd afgestelde tuimelaars, incorrecte klepveer keuze, etc)