Translate

woensdag 30 april 2014

Fast Burn concepten












FAST BURN

Om zo veel mogelijk energie te krijgen uit brandstof zijn een aantal zaken van belang:
De samenstelling van het brandstof/lucht mengsel, de grootte van de brandstof dampdruppeltjes zo klein en uniform mogelijk, en er moet voldoende tijd zijn voor een volledige verbranding.
Een volledige verbranding is afhankelijk van het ontstekingstijdstip en de verbrandingssnelheid (vlamfront).
Bovendien laat een snelle verbranding meer tijd om verbrandingswarmte om te zetten naar bruikbare mechanische energie dan een trage verbranding.
Ook heeft een hoge dichtheid van het brandstofmengsel heeft een positieve invloed op de vlamsnelheid van in motoren met een hoge compressieverhouding.
Een ander gevolg van een snelle verbranding is een verlaging van de uitlaatgastemperatuur

Om zoveel mogelijk rendement te halen is het de belangrijk om het brandstofmengsel per cilinder te optimaliseren. Een bijkomend voordeel is dat de kans op een te arm mengsel en/of detonatie tot een minimum wordt beperkt. De samenstelling van het brandstofmengsel per cilinder, en per cyclus, is zeker, bij een gemodificeerde motor van cruciaal belang.

Maar zoals bij veel dingen heeft ook dit voordeel een beperkt nadeel.
Als we de verbranding optimaliseren door het inlaatkanaal te veranderen zal een eventuele onregelmatige flow een negatief effect of de volumetric efficiency hebben.
De winst is dan het netto verschil tussen, aan de ene kant, een verbeterde verbranding en, aan de andere kant, een iets minder volumetrisch rendement.
Over het algemeen is de winst door een verbeterde verbranding hoger dan het verlies aan volumetrisch rendement. 

Zoals eerder gezegd heeft een verhoogde verbrandingssnelheid een groot effect op het ontstekingstijdstip. Door de Verbrandingssnelheid te verhogen kan de ontsteking worden verlaat. Dit heeft al direct een gunstig effect omdat er minder negatief koppel wordt gegenereerd (BTDC).
Kortom, minder vervroeging vertaald zich direct naar meer positief koppel. 

Hiernaast zal er ook een brandstof besparing te merken zijn. Er wordt immers meer energie gehaald uit dezelfde hoeveelheid brandstof (dus heb je minder nodig).

De belangrijkste factor die een snellere verbranding beïnvloed is de samenstelling van het brandstofmengsel. Natuurlijk is een hoog volumetrisch rendement over een zo breed mogelijk toerengebied belangrijk in het bereiken van meer vermogen. Ook de oppervlakte structuur van de poorten is belangrijk bij carburateur motoren. Ze zorgen voor wervelingen die de samenstelling van het brandstofmengsel mede helpen bepalen. Het dek van de zuigers is meer dan de bovenkant van de zuiger. De vorm van de kroon bepaalt de luchtstroom in de verbrandingskamer, en beïnvloed het volumetrisch rendement.

Experimenteer met verschillende brandstofmengsel samenstellingen. Probeer meer vermogen te halen uit minder brandstof. Een belangrijke indicator van een verbeterde verbranding. Probeer verschillende ontstekingstijdstippen uit en neem 'volgas" metingen bij maximum koppel. Is de benodigde timing lager? Gebruik die timing dan over het gehele toerengebied en meet opnieuw.
Evalueer de experimenten op de dyno. Zoek naar verlaging van de uitlaatgastemperatuur en NOx reducties