Translate

maandag 22 oktober 2012

Valve Stem Seals - Materialen

















Klepseals zijn van groot belang bij het zowel het smeren van de klepstelen, als het oliegebruik. Als een klepseal niet goed gemonteerd is kan dit tot gevolg hebben dat de klep of niet genoeg, of veel te veel olie krijgt. In beide gevallen is er een probleem.

De hoge temperaturen waarin het klepseal moet functioneren heeft een direct gevolg op de levensduur van het seal. Een Nitrile seal kan bijvoorbeeld op den duur bros worden en breken. Uiteraard zijn er vele verschillende uitvoeringen, elk met zijn specifieke voor- en nadelen.

MATERIALEN
Het materiaal dat gekozen wordt is afhankelijk van het ontwerp en de toepassing van het seal. Zo zijn er seals van Nitrile, Fluoelastomeer (Viton), Silicone, Nylon en Teflon.

NITRILE
Nitrile is het geodkoopste materiaal en wordt al jaren gebruikt in de zogenaamde "umbrella" stijl klepseals. Dit type seal voldoet prima in de oudere typen motoren. De werktemperatuur van Nitrile is van -40C to 120C en kan gedurende een korte periode teperaturen tot 150C weerstaan. Deze temperatuurrange is prima voor gebruik als inlaatseal maar is minder geschikt als uitlaatseal.

POLYACRYLATE
Polyacrylate heeft een werktemperatuur van -34C tot 180C en is ongeveer twee keer zo duur. Polyacrylate is een goed materiaal voor gebruik als "umbrella" seal.Het wordt ook wel gebruikt voor "positive" seals.

NYLON
Nylon gaat weer een stapje verder. Nylon is een hard materiaal en is goed bestand tegen olie maar kan smelten bij hoge temperaturen. De temperatuurrange is van 0-40C tot 150C.

SILICONEN
een seal van siliconen is van nog hogere kwaliteit en kan, afhankelijk van het materiaal, temperaturen aan van gemiddeld -50C tot 205C. Sommige uitvoeringen zijn geschikt voor piektemperaturen die kunnen oplopen tot wel 260C. Een siliconen is zeer goed bestand tegen hoge temperaturen maar kosten wel ongeveer 4 a 5 keer zoveel als Nitrile.

FLUORELASTOMEREN
Sinds de 80-er jaren zijn er seals ontwikkeld van fluorelastomeren (FKM en Viton). Door de goede materiaaleigenschappen (tot 230C) zijn deze seals een van de beste. Dit type seal kost ongeveer 12 keer zoveel als Nitrile.

VITON
Een Viton seal is net zo flexibel als Nitrile. Het voordeel is dat dit type seal lang blijft functioneren ook wanneer er enige slijtage aan de klepgeleider optreedt. Viton is zeer duurzaam en verdient de aanbeveling als een langdurige werking vereist is.

TEFLON
Verreweg de hoogste kwaliteit klepseal die een temperatuur van 315C kan weerstaan. Net als Nylon is Teflon een hard materiaal. De prijs van een teflon seal is ongeveer 20-25 keer de prijs van Nitrile.


SEAL DESIGNS

1 - O-RING
De O-ring helpt de olie flow op de klepsteel te beperken en kan het best gebruikt worden in combinatie met een Umbrella seal.

2 - RUBBER UMBRELLA
Wordt vaak gebruik in de wat oudere motoren met een krappe klepspeling

3 - NYLON UMBRELLA
Wordt vaak gebruik in de wat oudere motoren met een krappe klepspeling

4 - POSITIVE
Zit gemonteerd op de klepgeleider. Groeven in de seal controleren de olie naar de klepsteel. Een ring-,band- of veer houdt het seal onder spanning

5 - METAL JACKET
Een seal dat af fabriek vaak wordt gebruikt. Het seal heeft goede olie controlerende eigenschappen en is zeer slijtvast.

6 - TEFLON AND RUBBER
Bijzonder geschikt voor hoge temperaturen en kan door het rubber op veel verschillende maten geleiders worden gemonteerd