Translate

vrijdag 13 januari 2012

Bearings (1) - Basisbegrippen


Voor dat we ingaan op de technische aspecten van een lager is het eerst belangrijk te weten waaruit een lager bestaat (en hoe ze worden genoemd):

- Oil Hole (voor de aan- en afvoer van olie)
- Flange Thickness (de dikte van het axiaallager)
- Undercut (de vrijloopradius in de hoek van het lager)
- Parting Line (de hoogte van het lager over de deling gemeten)
- Thrust Face Relief (de vrijloop van het axiaallager over de deling)
- Thrust Face (het gedeelte van het axiaallager dat in contact met de krukas staat)
- Flange Diameter (de buitendiameter van het axiaallager)
- Outside Diameter (de buitendiameter van het lager)
- Inside Diameter (de binnendiameter van het lager)
- Oil Spreader Groove (de wigvormige uitloop van het lager)
- Locating Lug (de nok die het lager fixeert in de housing)
- Oil Groove (de oliegroef in het midden van het lager, halfgrooved, fullgrooved)
- Oil Pocket (het oliereservoir rond het oliegaatje)
- Thrust Face Groove (olievrijloop-groef op de axiaal flens)
- Crown Area (het lager oppervlak)


Het gebruik van losse lagers maakt het mogelijk om krukassen, indien beschadigd, te slijpen naar een volgende ondermaat.

Het zou voor de motorbouwers ideaal zijn als voor alle applicaties dezelfde lagers gebruikt ouden kunnen worden. Helaas is dit door verschillende oorzaken niet mogelijk. Te denken valt hierbij aan Motorvermogen en Motorinhoud die elk weer andere eisen stellen aan een lager.
De lagers verschillen niet alleen in maatvoering maar ook in het gebruikte lager materiaal. Beiden zijn afgestemd op hun specifieke gebruik.

Om nu een weloverwogen keuze te kunnen maken worden lagers onderverdeeld in diverse hofd- en subcategorien:

MATERIAAL EIGENSCHAPPEN
- Surface Action. (Hiermee wordt het materiaal van het lager en het materiaal van de krukas op elkaar afgestemd. Binnen deze categorie zijn er nog 3 sub-categorien:
- Slipperyness (het vermogen om de wrijving tot een minimum te beperken zonder slijtage te geven)
- Embedability (het vermogen om verontreiniging binnen het lager materiaal te absorberen en te neutraliseren)
- Comformability (het vermogen van het lager om zich aan te passen aan de mechanische omstandigheden zoals: imperfecties van de housing-bore en geometrie van de toepassing)

BELASTBAARHEID
- Fatigue Strength (het vermogen van het lager om scheuren en afbrokkelen te weerstaan tijdens de cyclische belasting)
- Corrosion Resistance (het vermogen om chemische corrosie, zoals zuren en andere bijproducten van de verbranding, te weerstaan. Zuren kunnen het lagermateriaal ernstig verzwakken)

THERMISCHE EIGENSCHAPPEN
- Temparature Resistance (het vermogen om de ideale materiaal eigenschappen te bewaren tijdens wisselende omstandigheden en temperaturen)
- Thermische Conducivity (het vermogen om snel wrijvingswarmte af te voeren)

Het principe berust op het gegeven dat verschillende materialen minder invloed op elkaar uitoefenen dan gelijke materialen.
In het begin werd er een legering van Lood, Tin, Antimonium en Arseen gebruikt die "Babbit" werd genoemd (naar de uitvinder). Het is een zacht materiaal dat zich gemakkelijk aanpast aan de geometrie en eventuele imperfecties.