Translate

donderdag 18 augustus 2011

TWEETS: Oliedruk en Sensoren

Laatst kregen we een reactie op de tweet: "Als het oliedruklampje brandt hoeft dat niet te betekenen dat de oliedruk te laag. Hoe hoog is de geschakelde druk van de sensor?"

De reactie van de lezer was dat als je rijdt, en het olielampje gaat branden dat wel degelijk een indicatie is dat de oliedruk te laag is. Dit is correct.
Waar wij echter op doelden was de oliedruk van een motor die recent gereviseerd is en voor het eerst opgestart is. In veel gevallen is het dat bij een revisie of tuning er zo veel zaken zijn veranderd dat de standaard sensoren niet voldoen voor de (nieuwe) eisen die aan de motor worden gesteld.

Indien een motor is gebouwd voor een specifiek doel, dan moeten de sensoren aangepast worden aan hetzelfde specifieke doel. Bijvoorbeeld: Een motor die is gebouwd voor een hoog toerengebied (en dus een stationair van meer dan 1500 rpm) zal bij lagere toeren een oliedruk geven van ca 20-40 lbs. Als de sensor een benchmark heeft van 30lbs dan gaat inderdaad het lampje branden terwijl de oliedruk zich gewoon binnen de bedoelde marges van het gebruiksgebied bevindt.