Motor opstarten
Na het inbouwen van het motorblok, en de controle of alles vast zit en is aangesloten (controleer de voorgeschreven spelingen tussen bak en motor), vullen we de motor met olie op het moment dat we van plan zijn daadwerkelijk te gaan starten.
(alleen minerale olie!! Op synthetische olie loopt de motor bijna niet in en kan daardoor een zeer hoog olieverbruik krijgen!).
Alle delen in het blok zijn nu van olie voorzien en zullen meteen “smeren” als de motor aanslaat.
Eerst starten we de motor zonder bougies tot er oliedruk is, neem wel de spanning van de ontsteking af, zodat deze niet “doorslaat”.
Als er geen oliedruk wordt opgebouwd, niet starten, maar eerst iemand raadplegen met voldoende kennis van zake, of bellen!!!
Aan het terugzakken van de oliedruk kunnen we zien of er lekkages in het blok zitten. Zakt de druk langzaam terug, met koude motor, dan is alles OK!
Als de druk snel terugvalt is het raadzaam even te bellen, of te overleggen.
Als de druk OK is kunnen we tot het starten overgaan.
We monteren de bougies en controleren of de verbrandingsvolgorde klopt. We nemen hier aan dat de ontsteking is afgesteld, en dat deze ook werkt (iets wat makkelijk te controleren is als we aan het oliedruk starten zijn).
Nu kunnen we het koelmiddel in de motor gieten, bij voorkeur eerst water, omdat als er iets is, het eenvoudig is het systeem af te tappen zonder er een smeerboel van te maken. Later vervangen we het water door koelvloeistof van een bekend merk en spoelen zo het blok nog eens door.
Pas nu kan er echt gestart worden! Eerst controleren we of er benzine in de carburator zit door even gas te geven, er zal een straaltje ingespoten worden door de acceleratiesproeier, wat het starten ook makkelijker maakt.
(Dit inspuiten gebeurt niet bij een SU carburateur omdat deze geen acceleratiesproeier heeft!)
De motor moet nu rustig aanslaan, dus NIET overdreven gas geven, en zorgen dat als hij loopt, deze onder controle blijft lopen… NIET stationair maar ongeveer 1,200 tot 1,800 rpm. Dit is belangrijker omdat er dan pas een goede smeerfilm wordt opgebouwd!!
Als er een nieuwe nokkenas is gemonteerd moet dit “verhoogd” stationair lopen ongeveer 15 tot 20 min. plaatsvinden met een wisselend toerental, om ook aan te voelen of de motor soepel loopt. Deeze tijd ook gebruikt worden om alles te controleren en te luisteren of er geen abnormale geluiden te horen zijn die kunnen duiden op een eventueel probleem.
Tijdens het lopen van de motor kan de ontsteking iets worden bijgesteld om een betere “rondloop” te krijgen. Dit wil niet zeggen dat de ontsteking ook goed is afgesteld, maar het is een beginpunt om later na de start periode alles met een stroboscoop goed af te stellen.
Als de motor warm gedraaid is (werktemperatuur), wat na de inloopperiode wel het geval zal zijn, en alles op lekkage is gecontroleerd, kan de ontsteking worden afgesteld, let hierbij ook op de manier van vervroegen. Als de vervroeging niet gelijkmatig oploopt en of terugvalt, is het raadzaam om de verdeler na te kijken op eventuele mankementen.
Verstandig is het om vooral bij Engelse motoren de cylinderkop, na het afkoelen, na te trekken op het voorgeschreven aanhaalmoment en de kleppen te stellen volgens de opgegeven specificaties. Het natrekken van de cylinderkop kan na een inrijperiode van ongeveer 500km nog eens herhaald worden. Vergeet de kleppen dan niet na te stellen en de distributieketting te controleren (OHC motoren).
Met inrijden bedoelen we rustig en soepel rijden, niet hard optrekken en geen hoge toerentallen.
Olie verversen na ongeveer 500km en vooral een nieuw oliefilter monteren, kijk goed naar de olie of er geen “grote” deeltjes in zitten, glitteren zal de olie altijd, iets wat na de inrijperiode geleidelijk zal verdwijnen. Wij raden het gebruik van een magneetplug aan!!
Nog even puntsgewijs waar op gelet moet worden
- Controleren of alles goed is aangesloten en de ontsteking is afgesteld (statisch)
- Oliedruk starten zonder bougies tot er oliedruk is anders direct stoppen
- Motor starten en 15 tot 20 min. tussen de 1,200 en 1,800 rpm houden. Let op oliedruk en temperatuur!
- Ontsteking bijstellen met stroboscoop, let op de werking van de vervroeger
- Na afkoelen de kop natrekken en kleppen stellen. Natrekken door eerst de bout iets te lossen alvorens aan te trekken op het voorgeschreven aanhaalmoment.
- Nu ongeveer 500km rijden, olie verversen en oliefilter vervangen
- Rustig inrijden tot ongeveer 1,500km. Nogmaals olie verversen en oliefilter vervangen.
- Indien nodig nogmaals de kop natrekken en kleppen stellen.
Regel: Hoe langer de inrijperiode, hoe langer de levensduur.
Let op!!! Controleer of de pijlstok de juiste stand aangeeft, het komt voor dat bij aftermarket peilstokken de niveaustreepjes afwijken. Ook het gebruik van een aftermarket oliepan kan de oorzaak zijn van een verkeerd olieniveau.
Ook tijdens de opstartprocedure opletten dat de vlotter goed afsluit zodat de carburator Niet overloopt. Dit komt nog wel eens voor bij Holley en Edelbrock carbs die lang stil gestaan hebben.