Translate
maandag 28 november 2011
Olie (2)– Viscositeit
Olie (2)– Viscositeit
“De viscositeit is het vermogen van de olie om niet te willen vloeien”
Om de viscositeit te meten wordt een hoeveelheid olie in een gestandariseerde buis gedaan waarna de tijd wordt gemeten die de olie nodig heeft om hier volledig door te vloeien. Hoe hoger de viscositeit hoe langer de olie er over doet om volledig door te vloeien. De eenheid waarin viscositeit wordt aangegeven is centistoke of mm2 per seconde.
De viscositeit is afhankelijk van de temperatuur. Gewoonlijk is olie meer vloeibaar bij hoge temperaturen. De Viscositeits index VI of VIE geeft deze verandering in viscositeit weer. Als de VI erg hoog is dan betekent het dat de olie een multigrade is.
De classificatie van viscositeit voor motorolien is volgens SAE (Society of Automotive Engineers) Er zijn echter 3 soorten classificaties, voor motoren, versnellingsbakken en hydraulische systemen.
Kernbegrippen
Dichtheid
Dit is de totale massa olie per volume eenheid en varieert gemiddeld tussen de 0.8 en 0.9
Vloeipunt
Is de laagste temperatuur waarbij de olie nog vloeit
Ontbrandingspunt
Dit is de minimumtemperatuur waarbij de oliegassen tot ontbrandingkomen als deze wordt blootgesteld aan vuur. Conventionele smeermiddelen hebben een ontbrandingspunt dat varieert van 200C tot 220C (392F – 428F)
Vlampunt
De temperatuur waarbij de vloeistof continu zal blijven branden. Het vlampunt ligt gemiddeld zo’n 50C (122F) hoger dan het ontbrandingspunt.
Spontane ontbranding
De temperatuur waarbij de olie spontaan tot ontbranding komt. Dit gebeurt meestal wanneer de olie een temperatuur bereikt van ongeveer 500C (932F).
Zuurgraad
Een smeermiddel is altijd ligt zuur. De zuurgraad wordt uitgedrukt in TAN (Total Acid Number), die rechtevenredig stijgt met de mate van verontreiniging (oxidatie), wat op zich een goede indicatie is voor de levensduur van een olie.
Alkalisch en Basische eigenschappen
De alkalische of basische toestand van een smeermiddel is afhankelijk van de chemische samenstelling. Als de olie basische additieven heeft zoals oplosmiddelen is het in staat om zuren (als gevolg van blow-by) te neutraliseren uit de resten van de verbrandingsgassen. Deze eigenschap is van zeer groot belang bij dieselmotoren.
De Alkalische toestand van een olie wordt uitgedrukt in TBN (Total Basic Number), die een goede indicator is voor de hoeveelheid zuur die zich in de olie bevindt.