Is de verdeler in fase?
De vonk is sterk aan de bobine kant maar zwak bij de bougie.
Het meest voor de hand liggende probleem is de fase van de verdelerkap. Bij elke conversie van punten naar een electronisch “trigger” systeem moet de fase worden gecontroleerd.
De fase moet ook gecontroleerd worden bij elk ontstekingssyteem dat de mogelijkheid heeft om de ontsteking te “verlaten” of een vervroegingscurve heeft.
De motor loopt onregelmatig en “mist” bij het stationair draaien en tijdens het rijden met lage snelheid.
Ook hier is de fase van de verdelerkap waarschijnlijk de oorzaak. Zeker bij gebruik van een ontstekingssyteem met meervoudige vonken kan het probleem zich nog prominenter voordoen. Het kan zijn dan de meervoudige vonk boven de 3,000revs overslaat naar de volgende cylinder. Om de juiste diagnose te kunnen stellen is het noodzakelijk dat de ontsteking wordt afgesteld volgens de fabrieksinstellingen.
Boor dan een gat in de verdelerkap dicht bij een terminal en gebruik een stroboscoop om te controleren of de rotor tijdens de vonk in lijn staat met de terminal. Uiteraard moet de stroboscoop zijn aangesloten op de terminal.
Als de rotor niet in fase loopt met de terminal zijn er twee mogelijkheden.
1. De pick-up draden zijn verkeerd om aangesloten
2. De pick-up is niet correct gemonteerd.