Translate
maandag 22 oktober 2012
Darton MID Sleeves
MID Sleeves (Modular Integrated Deck)
Veel OEM gietijzeren en aluminium cilinderblokken geven onvoldoende stabiliteit aan de cilinders. Doordat de productie zo kosten-efficient moet gebeuren wordt veel gebruik gemaakt van "ingegoten" cilinders. Dit principe volstaat bij normaal gebruik maar kan bij een getunede motor (hoge boost, nitrous, grote boring etc.) problemen geven.
Door de standaard cilinders te vervangen door MID sleeves van Darton kan dit probleem geelimineerd worden. De MID sleeves geven door hun semi-siamees ontwerp als het ware een "solid-deck" en bieden dus veel meer sterkte en stabiliteit.
Bij het ontwerp is rekening gehouden met de koeling. De gaten rond de sleeves beinvloeden de waterstroom en geven een betere koeling daar waar dat het meest nodig is, de bovenkant van de cilinder. Dit gepatenteerde proces heet "Swirl Coolant Technology™". De hitte wordt ook snel en efficient weggeleid door de "Registered Fins". Dit principe is gebaseerd op het feit dat een groter oppervlak meer hitte afgeeft. Vanwege de specifieke eigenschappen van elke motor is de uitvoering van dit principe bij elke motor weer anders (aangepast naar ideale omstandigheden). Juist de afvoer van hitte is van groot belang omdat het een van de belangrijkste redenen voor detonatie is.
Bij hoge toeren motoren is de airflow/verbranding over het algemeen zeer goed. Echter, bij een misfire of onvolledige verbranding kan de temperatuur in de cilinder tot zeer hoog oplopen (met alle detonatie gerelateerde gevolgen van dien). Het unieke ontwerp van de MID sleeves kan deze extreme temperaturen veel beter absorberen dan het conventionele ontwerp. Als belangrijkste reden geldt dat de standaard sleeves zijn gemonteerd in het aluminium. De verschillende thermische eigenschappen van deze twee materialen kan nadelige gevolgen hebben op de warmte geleiding (afleiding) die op zijn beurt een nog inefficientere verbranding kan bevorderen.
Zelfs in de "Wet Sleeve" ontwerpen uit het verleden heeft het koelwater onvoldoende flow om de warmte voldoende te kunnen afvoeren. De cilinders zijn ontworpen op basis van productie argumenten en zelden op basis van effectiviteit. De MID Sleeves hebben maar een doel: Efficiency (warmte-afvoer, stabiliteit).
Als extra voordeel zijn de MID sleeves gecoat met een Phosphate coating. Deze coating geeft een superieure bescherming tegen corrosie. Hierdoor blijven de thermische eigenschappen van het materiaal behouden en zal door een efficiente warmte-afgifte het ontstaan van hot-spots worden tegengegaan en kan er meer vermogen gegenereerd worden.
De MID Sleeves zijn beschikbaar voor veel 4, 6 en 8-cilinder motoren in uiteenlopende boormaten.
De voordelen van MID Sleeves zijn:
- Gietijzeren sterkte in een aluminium block
- Verbeterde stabiliteit en interne sterkte
- Verbeterde koeling
- Mogelijkheid tot het verhogen van het vermogen
- Mogelijkheid tot het gebruiken van hoge boost
- Verbeterde oliehuishouding door interne stabiliteit
- Verbeterde zuigerveer afdichting door stabiliteit
- Beschikbaar voor Street en Strip applicaties
- Bulletproof design
- 130,000psi materiaal sterkte (tensile strength)