Translate

vrijdag 13 april 2012

Conversie van Positief naar Negatief Massa














Massa Conversie van Positief naar Negatief

Introductie
Veel oudere (Engelse) auto’s hebben een electrisch systeem met een Positieve massa. Dit kan problemen geven als er moderne electronica wordt geinstalleerd. Het ompolen van een electrisch systeem van Positief naar Negatief Massa is dan nodig.

De volgende apparaten verdienen extra aandacht.

- RADIO
- ELECTRISCHE BRANDSTOFPOMP
- ELECTRONISCH ONTSTEKING SYSTEEM
- GELIJKRICHTER
- SIGARETTEN AANSTEKER

VOORBEREIDING

1. Zorg voor een gedetailleerd bedradingsschema. Dit kan handig zijn bij het opsporen van eventuele problemen.

2. Maak een lijst van alle electrische apparaten die ooit zijn vervangen.
Apparaten die “in veel gevallen” geen extra aandacht behoeven zijn:
- Verlichting (inclusief knipperlichten)
- Ruitenwissers
- Verwarmingsventilatoren (De meeste ventilatoren zijn niet polariteitgevoelig. Het kan zijn dat een moderne ventilator is uitgerust met een permanente magneet, in dit geval moet de bedrading omgedraaid worden)
- Startmotor
- Dynamo
- Dashboard meters (de originele olie, brandstof, temperatuur, toerenteller, kilometerteller zijn vaak ok. De bedrading van de Amperemeter moet altijd worden gewisseld. Ook als er moderne meters zijn ingebouwd moeten de bedrading worden gewisseld. In sommige gevallen kan het noodzakelijk zijn ze geheel te vervangen.)

3. Zorg er voor dat het contactslot UIT staat

4. Demonteer de accu

DE CONVERSIE

1. Demonteer ALLE polariteit-gevoelige apparaten zoals radio et cetera

2. Wissel de bedrading van de Amperemeter (indien aanwezig)

3. Wissel de bedrading van de overige dashboard meters indien nodig of vervang ze.

4. Wissel de bedrading op de Bobine (+ of CB, met – of SW). Hoewel de bobine ook werkt als de bedrading ongewijzigd blijft is de vonksterkte nog slechts 50% en kan dit problemen geven.

5. Als er een Solid State brandstofpomp is gemonteerd volstaat het om de twee draden te verwisselen. Als de brandstofpomp is uitgevoerd met maar 1 draad is het beter om een andere pomp te monteren dan om de bestaande pomp te isoleren.

6. Als alle electrische apparaten zijn omgepoold (of verwijderd) kan de accu aangesloten worden. Het kan zijn dat de accupolen een verschillende maat hebben waardoor de kabels niet passen. Monteer dan nieuwe kabels of vervang de accuklemmen.
a. Sluit nu de positieve accukabel aan op de positive pool van de startmotor (dus niet op de pool die naar “Aarde/Chassis” gaat).
b. Sluit dan de negatieve accukabel aan op Aarde/Chassis (dus niet naar de startmotor)

7. Dynamo Conversie
a. Demonteer de draad naar de “F” terminal (F staat voor Field)
b. Neem een stuk draad en maak een tijdelijke kortsluiting tussen de “B” terminal en de “F” terminal. Er zullen vonken overspringen, dit is normaal. Het overspringen van vonken “polariseerd” de dynamo. Doe dit ongeveer drie keer om er zeker van te zijn dat de dynamo van polariteit is gewisseld.
c. Sluit nu de gedemonteerde draad weer aan op de “F” terminal.

TESTEN

De auto zou nu normaal moeten starten. Is dit niet het geval controleer dan het volgende:

- Zijn alle draden goed gemonteerd?

- Is er een brandstofpomp gemonteerd die geschikt is voor Negatief Aarde? (of zijn de draden gewisseld als de pomp daar geschikt voor is)

- Is de bedrading op de Bobine correct? Controleer dit als volgt:
a) Zet de motor af
b) Haal een bougiekabel los, trek de isolatie naar achteren, en leg deze op de bougie (niet vast)
c) Zoek een scherp geslepen potlood (2B) en een geisoleerde tang
d) Hou de bougiekable vast met de tang en start de motor. Verwijder de bougiekabel langzaam van de bougie (nu moet er een vonk te zien zijn). Neem het potlood in de andere hand en breng de punt tussen de bougiekabel en de bougie. U zit nu een van twee dingen:
-->1 Een lange vlam de VAN het Potlood NAAR de Bougie;
-->2 of een lange vlam VAN de Bougie NAAR het Potlood.
(De richting geeft de richting van de vonk aan. Met andere woorden: De vonkrichting is VAN de Bougiekabel NAAR de Bougie, of VAN de Bougie NAAR de Bougiekabel. Ziet u 1) dan is de Bobine correct aangesloten. Ziet u 2) dan zit de bedrading verkeerd om)

- Controleer het ontstekingslampje. Bij het omdraaien van de contactsleutel moet dit gaan branden en na het aanslaan van de motor weer uitgaan. Ook bij een uitgeschakelde motor mag het niet branden.
a) Als het lampje NIET uitgaat als de motor draait dan is de Dynamo niet juist gepolariseerd
b) Als het lampje brandt wanneer de motor uit staat neem dan ONMIDDELLIJK de accupolen los en controleer de bedrading.

- Controleer de Ventilator op draairichting en verwissel de draden indien nodig

- Controleer alle dashboard meters op hun correcte werking

- Controleer de overige accessoires zoals: Ruitenwissers, verlichting et cetera

MAAK EEN DUIDELIJKE AANTEKENING IN DE MOTORRUIMTE DAT DE AUTO IS OMGEPOOLD NAAR NEGATIEF MASSA!!