UITLAAT ONTWERPEN
Een uitlaat met een te beperkte doorlaat heeft vanaf de demper tot aan de uitlaatpoort een hogere druk. Een gezogen motor gebruikt atmosferische drukverschillen om de in- en uitgaande luchtstroom door het systeem te verplaatsen. Door de verhoogde druk in het uitlaatsysteem is het dus niet mogelijk om de verbrandingsgassen goed af te voeren. Hierdoor kan bij de volgende cyclus de cilinder niet goed gevuld worden en zal dus veel minder vermogen leveren.
Vanwege wetgeving is het niet meer mogelijk om met een ongedempt uitlaatsysteem te rijden, maar dat houdt niet in dat er concessies aan het motorvermogen gedaan hoeven worden. Moderne ontwerpen zijn goed in staat om het geluidsniveau te beperken zonder flowrestrictie. Dit komt doordat het grootste gedeelte van het geluid niet wordt gegenereerd door de verbranding, maar door de supersonische schokgolf die ontstaat bij het openen van de uitlaatklep. Dit is ook de reden dat een performance motor altijd meer geluid produceert dan een standaard straat auto. Als nu de energie van de schokgolf teruggebracht kan worden tot een acceptabel niveau nog voor dat de uitlaatgassen de uitlaat verlaten dan zal het geluidsniveau minder zijn.
Een uitlaatsysteem kan gesplitst worden in 2 typen (afhankelijk van hoe de schokgolf wordt verwerkt).
Het meest voorkomende systeem is een demper met schotten (baffled). Dit systeem maakt gebruik van een serie pijpen en/of schotten om de uitlaatgassen te splitsen en van richting te veranderen. Dit heeft het gevolg dat de schokgolven moeten afbuigen en tegen elkaar in werken waardoor er een verlies aan energie optreedt.
Het tweede systeem is niet meer dan een rechte pijp zonder restrictie. De demper bestaat uit een geperforeerde pijp met glaswol (of een ander materiaal) die de schokgolf absorberen.
Het werkt op hetzelfde principe als schuim op de muren van een geluidsstudio.
Het werkt op hetzelfde principe als schuim op de muren van een geluidsstudio.
Beide systemen zijn zeer effectief. Het eerste systeem is niet effectiever dan het tweede, en omgekeerd.
Tuning
Gebruik altijd een cross-over voor de demper(s) om de druk tussen beide pijpen gelijk te maken. Dit helpt de puls te dempen en het geluidsniveau te verlagen. Het bijkomende effect is dat het ook bijdraagt aan een betere afvoer van de verbrandingsgassen uit de cilinder. Zowel "X" als "H" pijpen werken goed.
Gebruik altijd een cross-over voor de demper(s) om de druk tussen beide pijpen gelijk te maken. Dit helpt de puls te dempen en het geluidsniveau te verlagen. Het bijkomende effect is dat het ook bijdraagt aan een betere afvoer van de verbrandingsgassen uit de cilinder. Zowel "X" als "H" pijpen werken goed.
Demp niet te veel. Als er in een reglement wordt gesproken over een bepaald maximum geluidsniveau, zoek dan de demper die hier het dichtst bijkomt. Het over-dempen kan tegendruk opleveren en de totale performance van een motor schaden. Hou daarbij het temperatuurniveau goed in de gaten.
Te veel tegendruk heeft een hoger brandstofgebruik tot gevolg, het aanpassen van sproeier bezetting is ddan misschien nodig om de oude performance levels te herstellen. Het kan ook nodig zijn om de nokkenas te vervangen (minder overlap).