KOPPELINGSMATERIAAL
De keuze van de juiste koppeling is zeer belangrijk bij het op de weg zetten van het motorvermogen. Ook zijn andere zaken van belang, zoals:
- Hoe voelt het pedaal aan
- Wat is de bedrijfstemperatuur
- Slijtage karakteristieken / duurzaamheid
- Klemdruk
- Inrij periode
Maar al te vaak wordt impulsief gekozen voor "te veel koppeling". Dit kan grote consequenties hebben en vaak compromissen betekenen op het bovenstaande wensenlijstje.
De eerste stap in het kiezen van de juiste koppeling zijn de karakteristieken van de auto/motor.
Stel uzelf de volgende vragen:
Hoeveel vermogen heeft de motor?
Hoe wordt de motor gebruikt? Op straat? Op het circuit? Als u gaat racen, welk type race is dat?
Laten we als voorbeeld een 1992-2004 BMW 3-serie 6cil nemen.
Het vermogen loopt van 190pk tot 325pk in verschillende uitvoeringen. Simpele "bolt-on" wijzigingen verhogen het vermogen van 190pk standaard al snel naar 215pk-260pk en bij de latere modellen tot wel 350pk. Meer exotische veranderingen, zoals Superchargers en Turbo's schroeven het vermogen al snel op tot in de 350pk-450pk range. De meest wilde aanpassingen gaan zelfs tot 500pk-600pk.
Deze auto's worden echt overal voor gebruikt. Vaak voor sportief rijden op straat, full-race op het circuit in zijn eigen klasse, een weekend-warrior en/of een keer volgas op de baan.
Zoals u ziet, een zeer divers gebruik van motoren met een enorm breed vermogensspectrum. Niet iets voor een standaard koppeling.
Het navolgende overzicht geeft u een idee van de gebruikte materialen, hun toepassingen en andere karakteristieken:
ORGANISCH
Karakteristieken: Metaalfiber deeltjes verwerkt in organisch basis materiaal (CF Aramide en andere materialen). Dit materiaal neemt soepel op, heeft een lange levensduur, een breed temperatuurbereik en minimale inrij periode. Het is zelfs bestand tegen wat agressief rijden en korstondige oververhitting. Na oververhitting krijgt het materiaal zijn oude eigenschappen weer terug. het materiaal is donker gekleurd tot zwart met duidelijk zichtbare metaalfibers.
Gebruik: Voor straatauto's tot 400pk die af en toe op het circuit rijden.
KEVLAR
Karakteristieken: Een zeer duurzaam materiaal dat goed bestand is tegen extreme omstandigheden. De werking voelt net als een plaat van organisch materiaal maar kan, in het dagelijks verkeer, sneller verglazen. Dit verglazen verdwijnt weer als de koppeling intensief gebruikt wordt, waardoor de toplaag afslijt. De plaat kan hogere temperaturen aan, maar, langdurige oververhitting is funest. Dit is omdat het materiaal niet, zoals organisch materiaal, na oververhitting zijn normale kenmerken terug krijgt.
De plaat is pas na 800-1,600 km volledig ingereden.
Het materiaal is geel/groen van kleur en heeft, nieuw uit de doos, een fluwelige textuur.
Gebruik: Voor straatauto's tot 500pk die ook op het circuit rijden.
De plaat is zeer sterk en kan enige mishandeling goed aan. Oververhitting dient wel vermeden te worden. Vanwege de materiaal eigenschappen van Kevlar wordt het afgeraden om dit soort platen te gebruiken in auto's die veelvuldig moeten stoppen en weer optrekken. Dit kan het oppervlak doen verglazen.
GESEGMENTEERD KEVLAR
Karakteristieken: Dit materiaal heeft ongeveer dezelfde eigenschappen als Kevlar, maar heeft een betere hitte bestendigheid vanwege de gesegmenteerde opbouw. De nieuwe generatie kevlar platen is ook beter bestand tegen verglazen, en is dus een prima keus voor auto's met een hoog vermogen, of een SMG transmissie. De werking is soepel en gebruiksvriendelijk.
Gebruik: Voor straatauto's tot 650pk die ook op het circuit rijden.
HYBRIDE CARBON / KERAMISCH / ORGANISCH
Karakteristieken: De plaat heeft organisch materiaal aan de ene kant, en gesegmenteerd carbon aan de andere kant. Het organisch materiaal zorgt voor het beperken van de schoksgewijze opname van het vermogen door het Carbon. De hittebestendigheid en het maximale vermogen is hetzelfde als full-organic platen.
Dit type plaat is vrij agressief voor het vliegwiel. Slijtage is zeker een punt van aandacht wanneer deze plaat wordt gebruikt in dagelijkse verkeerssituaties.
Gebruik: Hetzelfde als de standaard organische plaat. Het hybride ontwerp ziet er vrij exotisch uit maar heeft vanuit performance perspectief niet de voordelen die je zou mogen verwachten.
CARBON / KERAMISCH
Karakteristieken: Zeer hittebestendig en wordt uitsluitend gebruikt op gesegmenteerde platen (pads). De plaat kan vermogens aan van 500pk plus. De plaat grijpt vrij direct in, en verslijt het vliegwiel sneller. Daarom is deze plaat minder geschikt voor dagelijks gebruik.
het materiaal kan diverse grijze, roze of bruine pasteltinten hebben.
Gebruik: Street/Strip motoren gebouwd voor dragrace en circuit auto's tot 500pk. Deze platen kunnen extreme klemkrachten goed aan.
GESINTERD IJZER
Karakteristieken:Extreem hittebestendig en geschikt voor 700pk plus vermogens. De koppeling is "aan" of "uit", er is geen vloeiend aangrijpmoment. Dit type plaat vraagt een speciaal of gecoat vliegwiel. Een standaard vliegwiel is totaal ongeschikt is zal in no-time verslijten.
Het materiaal heeft een grijze kleur.
Gebruik: Uitsluitend voor endurance races en hoge vermogens. In combinatie met de juiste drukgroep kan deze plaat extreme klemkrachten gemakkelijk aan. De plaat werkt beter naarmate de bedrijfstemperatuur wordt bereikt.
Terug naar de beginvraag: Hoe en wat moet ik kiezen?
Het antwoord is afhankelijk van de twee antwoorden met betrekking tot het "gebruik" en het beschikbare "vermogen".
Het onderstaande schema geeft een overzicht van de toepassingsgebieden van verschillende materialen:
Nogmaals: Laat u niet verleiden tot het monteren van "te veel" koppeling.
Een standaard organische plaat kan voor zeer veel toepassingen, van straat tot circuit, gebruikt worden. Tot 475pk is een organische koppeling geen enkele probleem. Het is zelfs zo dat een aantal organisaties zelfs het gebruik van standaard koppelingen voorschrijven.
Een Kevlar plaat functioneert goed in (geblazen)circuit auto's.
Carbon/Kermische platen zijn uitsluitend geschikt voor auto's met extreme vermogens die alleen op het circuit worden gebruikt.
Gesinterde IJzeren platen zijn uitsluitend voor gebruik in lange endurance races.
(dit artikel is eerder gepubliceerd door Helix Clutch)