zaterdag 4 februari 2012

Remmen en Remblokken (1) - Het Systeem


REMMEN EN REMBLOKKEN


Er zijn drie redenen waarom een remsysteem niet functioneert:







1) Onvoldoende druk in het systeem.

De meeste remvloeistoffen zijn hygroscopisch (nemen water op). Vervang daarom ten minste elke 2 jaar de remvloeistof en gebruik een DOT 4 of 5.1. Voor race applicaties zijn er speciale remvloeistoffen te koop die een hogere bedrijfstemperatuur aan kunnen.
De (rubber) slangen kunnen poreus zijn geworden. Dit kan een reden zijn dat het rempedaal sponsachtig” aanvoelt. Vervang de slangen en monteer liefst slangen met een stalen ommanteling zodat expansie tot een minimum blijft beperkt.
Er is slijtage aan de piston, of de piston kan niet vrij bewegen. Deze vorm van slijtage komt geleidelijk en valt daardoor minder snel op.


2) Onvoldoende warmte afvoer

Zelfs een zeer efficiënt remsysteem houdt op te functioneren als de remblokken hun hittegraad overschrijden. Hoe hard het rempedaal ook wordt ingetrapt, het helpt niets. Normaliter ligt de werktemperatuur van “straat” motoren maximaal zo rond de 450C. Voor race en rally gebruik kan dit oplopen tot wel 700C. Het gebruik van geventileerde remschijven kan bijdragen aan een efficiënte warmte afvoer zodat het systeem langer zal blijven functioneren. Ook het gebruik van gegroefde remschijven is aan te bevelen. Ten eerste vanwege de warmteafvoer en ten tweede omdat de groeven niet alleen het remstof direct afvoeren, maar ook omdat ze de vorming van gasbellen tussen de rotor en het remblok tegengaat.


3) Onvoldoende remoppervlak

Om het remvermogen positief te beïnvloeden kunnen er grotere remschijven en grotere remblokken gemonteerd worden, maar dit alleen is niet voldoende. De meeste remsystemen maken gebruik van een enkele piston. Om het effectieve remoppervlak te vergroten is het aan te raden om remsystemen te gebruiken met 2 of meer pistons. De druk wordt gelijkmatiger verdeeld en het totale oppervlak van het remblok wordt dan benut. Ook kan een kromme remschijf het remvermogen negatief beïnvloeden. Laat daarom altijd de remschijven slijpen (of monteer nieuwe) als de remblokken worden vervangen.
Voorrem en Achterrem
Uiteraard zijn beide belangrijk maar de invloed van de voorrem is ongeveer 75-90% van het totale remvermogen. Dit heeft alles te maken met de gewichtsverdeling en de voorwaartse beweging van het dynamische “center of gravity” tijdens het remmen.

ONTLUCHTEN

Het kan erg frustrerend zijn als het ontluchten van het remsysteem niet lukt en er luchtbellen in blijven zitten. Let voor het ontluchten op de volgende zaken:

1) Controleer het systeem visueel op lekkage

2) Begin de diagnose altijd bij de hoofdremcilinder. Demonteer de remleiding en sluit het systeem af. Als het rempedaal “hard” aanvoelt functioneert de hoofdremcilinder goed en ligt het probleem ergens anders.

3) Demonteer de remleiding bij de splitsing (daar waar de leiding wordt gesplitst naar de linker en rechter remklauw) en sluit een van twee af. Voelt het rempedaal hard aan dan ligt het probleem bij de gedemonteerde remklauw. Is het rempedaal zacht dat is de aangesloten remklauw het probleem.

4) Zorg er altijd voor dat de wielen niet vrij hangen. De lagere positie van de remklauwen kan er voor zorgen dat de luchtbellen niet kunnen ontsnappen.