Ze gaan onder vele namen zoals Lifter, Bucket en Tappet.
We bedoelen hier de klepstoter. Dit is de unit die in direct contact staat met de nokkenas.
Ruwweg kunnen de klepstoters onderverdeeld worden in vier soorten:
- Hydraulic Flat Tappet
Een hydraulische klepstoter, met ingebouwde unit, is zelfstellend en maakt gebruik van de interne oliedruk in de motor. De pre-load van de lifter is afhankelijk van de oliedruk in het systeem. Deze lifters zijn veel stiller dan mechanische lifters omdat er geen klepspeling is. Dit type klepstoter is ideaal voor motoren die minder dan 6,000rpm draaien. In enkele gevallen (de goedkope lifters) ligt dit toerental veel lager (rond 4,500-5,000).
De reden hiervoor is dat vanwege de slechte "bleed-down" eigenschappen de lifter de opgebouwde oliedruk niet snel genoeg kwijt kan en de kleppen blijven "zweven".
Vandaag werd me gevraagd: "Op welke manier stel je dit type lifters af?": Het antwoord is in bijna alle gevallen: Afstellen tot "zero-lash" (=geen speling) dan 1-1.5mm pre-load.
- Mechanical Flat Tappet
Een mechanische (Solid) lifter is een vaste link tussen de nokkenas en de stoterstang. In veel gevallen is een mechanische lifter niet veel meer dan een hardstalen bus. Dit type klepstoter kan veel hogere toerentallen aan en heeft niet de beperkingen van een hydraulische lifter. Er dient wel terdege rekening gehouden worden met het afstellen van de juiste klepspeling (valve lash), die er voor zorgt dat de klep (ook als de motor warm/heet) is, goed blijft sluiten.
- Mechanical Roller Lifter
Als er gebruik gemaakt wordt van zeer aggressieve nokkenasprofielen en hoge toerentallen (FULL RACE) dan is een mechanische roller lifter uw keus. Vanwege hun design zijn deze lifers niet gelmiteerd door axiale en laterale krachten die hierbij optreden. De roller reduceert bovendien de wrijvingskrachten. Dit soort lifters vragen wel een behoorlijke klepveer zodat ze moeiteloos kunnen functioneren met meer dan 10,000rpm
- Hydraulic Roller Lifter
Een hydraulische roller lifter geeft het beste van twee werelden. Vele motorontwerpen maken gebruik van dit type lifters. Het grote voordeel is dat gebruik gemaakt kan worden van aggressievere nokkenasprofielen met de voordelen van een hydraulische lifter.
Dit type lifter behoudt echter wel een beperking van het maximum toerental.