dinsdag 29 november 2011

Race Fuel


Race Fuel

Welke brandstof is geschikt voor mijn motor?

Er is geen eenvoudig antwoord te geven op deze vraag. Zoals met zoveel zaken is het ook in dit geval een simpel afwegen van voor en nadelen. Het is namelijk onmogelijk om een brandstof te vinden die van alles het beste in zich heeft. Het is echter wel mogelijk om een brandstof te vinden die in uw geval het meeste vermogen aan uw motor geeft. Dat is waarom VP Racing Fuel zoveel verschillende brandstoffen heeft ontwikkelt.
De sleutel is niet te kiezen voor een brandstof met het hoogste octaangetal maar er een te kiezen die het beste geschikt is voor uw motor. Om dit te bepalen zijn een paar basis gegevens belangrijk die de mate van “performance" van uw motor bepalen.


De vier Brandstof eigenschappen

Octaan
Octaan doet niets meer dan de benzine het vermogen te geven zich te verzetten tegen voor ontstekening en detonatie. Het octaangetal wordt vaak weergegeven als Research Octane Number (RON), Motor Octane Number (MON) en Pump Octane Number (R+M/2). Het Pump Octane Number is het getal dat op de Pomp staat vermeld, Dit getal geeft het gemiddelde weer tussen het MON en het RON. VP Racing Fuel gaat echter alleen uit van het MON omdat de MON testen een meer gedetailleerde afspiegeling zijn van de High Performance condities van de motor en de race condities beter weergeven. Laat u niet misleiden door een hoger RON of R+M/2 nummer. Veel bedrijven hanteren deze nummers om de simpele reden dat deze getallen hoger zijn en makkelijker te achterhalen zonder ingewikkelde test methoden. Let op, Het vermogen om zich te verzetten tegen voor ontstekeking en detonatie is slechts een van de eigenschappen van Octaan.

Verbrandingssnelheid
Dit is de snelheid waarmee de brandstof haar energie vrijgeeft. Bij hoge toerentallen is de tijd (echte tijd – geen krukasgraden) waarin de brandstof dit moet doen zeer beperkt.De hoogste statische compressie doet zich ongeveer op 20deg ATDC. Als de brandstof na dit punt nog steeds aan het ontbranden is dan zal de energie niet meer bijdragen een de hoogste statische compressie van de motor.

Energie niveau
Een uitdrukking van de potentiel aanwezige energie in de brandstof. Deze energie wordt gemeten in BTU per pound, niet per gallon. Het verschil is pas belangrijk als de verhouding van het brandstof/lucht mengsel in gewicht wordt gegeven en niet in volume. In het algemeen geeft VP Racing Fuel een hoog BTU per pound en heeft dus een hoger energie potentieel. Deze hogere waarde in potentiele energie heeft een positief effect op het vermogen (hp) bij elke compressie verhouding of snelheid.

Koelend effect
Het koelende effect van brandstof is direct gerelateerd aan de warmteafgifte tijdens verdamping. Hoe hoger deze warmteafgifte des te groter wordt het koelende effect op het binnekomde brandstof/lucht mengsel. Een groter koelend effect kan resulteren in een hoger vermogen in 4-stroke motoren en heeft zelfs een nog groter effect in 2-stroke motoren.

De zaken die van groot belang zijn bij de keuzen van een Race Fuel zijn:
- Is de motor gezogen, geblazen, voorzien van turbo’s, blowers of NOS systemen?
- In welke klasse wordt er gereden of onder welke (FIA/KNAF) regelgeving?
- Welke reglementen gelden er ten aanzien van brandstof gebruik, zijn oxygenated brandstoffen toegestaan?
- In welke klasse wordt geraced?
- Wat is de Compressie verhouding?
- Wordt er gebruik gemaakt van O2 sensoren?