maandag 28 november 2011

Carbureteurs (1) – Hoeveel CFM heb ik nodig?


Carbureteurs II – Hoeveel CFM heb ik nodig?

Volumetric Efficiency
Voordat bepaald kan worden welke caburetor gekozen moet worden is het van belang te weten wat de volumetrische efficiency van de motor is. Het volumetrisch rendement is een indicatie in hoeverre de motor “ademt”. Hoe beter de motor ademt hoe hoger de volumetrische efficiency van de motor.
Deze efficiency wordt weergegeven als de ratio tussen de massa van ingenomen lucht in vergelijking tot de massa lucht die de motor in theorie tot zich zou moeten nemen als er geen verliezen zouden zijn.
Deze ratio wordt gegeven als een percentage. Dit percentage is bij stationair draaien van de motor laag en loopt op naarmate de motor meer toeren draait.
De volumetrische efficiency moet worden berekend aan de hand van het verwachtte toerengebied waarin de motor wordt geacht te draaien.

Het onderstaande grafiek geeft bij benadering het aantal CFM aan dat de motor aanzuigt waarbij aangenomen dat de volumetrische efficiency 100% is.

Als gemiddelde kan het volgende aangenomen worden:
• Een gemiddelde low-performance straat motor heeft een volumetrische efficiency van ongeveer 80% op het moment dat maximum koppel wordt verkregen.

• Een High performance motor heeft een volumetrische efficiency van ongeveer 85% bij maximum koppel.

• Een all-out-racing motor heeft een volumetrische efficiency van ongeveer 95% bij maximum koppel

Een optimaal getuned inlaat en uitlaatsysteem met voldoende gepoorte koppen met een nokkenas die het volledige potentieel van de motor kan benutten kan een volumetrische efficiency bereiken van 100% en soms hoger.

Motoren met turbo’s, blowers of andere superchargers hebben ongeveer 40%-50% meer CFM nodig dan een normaal gezogen motor.

Voor een V8 is de formule: CFM = (Maximum toerental x Motorinhoud in Cubic Inch) / 3456

....dus een "Performance" Chevrolet 350 met 6,000 toeren heeft in theorie nodig......

((6000 x 350) / 3456) x 80% --> 486.1 CFM (dus kiezen we een 500CFM carburateur)