1) Kies de juiste bougie op basis van de Heat Range, Electrode Ontwerp, Motor Tuning en Race applicatie
HEAT RANGE
Race bougies voor zowel 2- als 4-wiel applicaties zijn ontworpen voor gebruik in motoren die zijn afgesteld op het leveren van maximaal vermogen onder specifieke (race)omstandigheden. Race Bougies zijn anders dan normale Straat bougies. Dit geldt voor het uiterlijk design en Performance. Vaak worden er concessies gedaan aan de levensduur van een bougie en de efficiency bij lage toeren omwille van een hoge performance onder de meest extreme omstandigheden.
Waar moet u op letten bij de keuzen van de juiste bougie
1 - Ontwerp - Om te bepalen welke bougie er in uw motor past is het zaak het serienumer van de bestaande bougie te controleren zodat u zeker weet welke draad diameter, draadlengte en zetel u nodig heeft.
2 - Firing End Design - Dit wil zoveel zeggen als de vorm van de elektrode. Deze heeft drie varianten: Projected, Angled ground Strap en Semi-Surface Discharge. (zie onder)
3 - Hitte graad - Het is belangrijk dat u de bougie met de juiste hitte graad kiest zodat de elektrode altijd optimaal kan presteren onder de meest extreme (race)omstadigheden. Let op: Een hoger hittegetal geeft niet meer vermogen, het kenmerkt slechts het vermogen om hitte af te voeren.
4 - Weerstand - Door de verregaande ontwikkeling van ontstekingssystemen is er bijna geen verschil in performance tussen weerstandsbougies en normale bougies. In sommige gevallen is het echter aan te raden om een weerstandsbougie te kiezen om eventuele motorproblemen te voorkomen.
FIRING END DESIGN
Een veelgebruikte vuistregel is dat een bougie met een uitstekende elektrode een betere ontsteking geeft. Het is echter ook zo dat een lange elektrode sneller slijt door de extreme temperaturen. Door het grote vermogen van High Performance motoren loopt de motor niet alle heter, ze trillen ook veel meer. Juist daarom is het te overwegen om een elektrode design te kiezen dat hier zo min mogelijk nadeel van ondervind.
Bijna identiek aan de normale bougies. Dit type geeft een goede performance door het hele toerengebied in licht getunede en gezogen motoren alsmede in laag en middelhoog koppel Turbo motoren.
Deze elektrode geeft een superieure performance in Turbo motoren met een boost van 50% en hoger. De korte elektrode is goed bestand tegen mechanische trillingen.
Eigenlijk is dit de ideale bougie. In bijna alle gevallen wordt het scheuren en smelten van de elektrode geelimineerd. In de lage toerengebieden presteerd deze bougie echter minder goed.