dinsdag 18 augustus 2015

Ford Model "T" engine upgrade












FORD MODEL "T" ENGINE UPGRADE



Van dit model zijn er van 1908 tot en met 1927 meer dan 15 miljoen geproduceerd. Van alle auto's wereldwijd was in 1918 de helft een model T. Door deze enorme productieaantallen en de grote beschikbaarheid van onderdelen is het Model T heden ten dage nog steeds een veel gebruikte motor voor custom- en restauratieprojecten.

Track Motortechniek is momenteel bezig met de motor van de "Model-T-World-Tour" die sinds 2012 al meer dan 50 landen heeft bezocht en totaal meer dan  80,000 mile (>128,000 km) door alle continenten zal afleggen. (http://www.tfordworldtour.org/nl/). Het doel is om geld in te zamelen voor het wereldwijde netwerk van SOS-Kinderdorpen.

In de loop der jaren zijn vele onderdelen geupgrade naar de moderne maatstaven en volop in de markt  verkrijgbaar.
Om dit blok enigszins "reparabel" te maken tijdens de wereldreis worden er extra aanpassingen gemaakt. Zoals wellicht bekend zijn zowel de drijfstanglagers als de hoofdlagers ingegoten. Dat betekend dat de lagers niet zomaar vervangen kunnen worden. Het lagermateriaal moet dan opnieuw ingegoten worden waarna het motorblok wordt gelijnboord. Hiervoor moet dan het motorblok uit de auto worden gehaald en geheel worden gedemonteerd. Dat dit een arbeidsintensief en langdurig klusje is spreekt voor zich.

We hebben daarvoor eerst het babbitt van de hoofdlagers weggelijnboord om te bepalen wat de buitendiameter van de nieuwe hoofdlagers moest worden. Vervolgens hebben we de lagers ontworpen en laten maken. Het hoofdlager wordt geleverd op een semi finish maat die pas gemaakt kan worden voor alle krukastapmaten van standaard tot +.060". Het voordeel is dat er maar een set lagers nodig is.




De twee aanpassing is het vervangen van de standaard drijfstangen door H-beam drijfstangen met lagerschalen.


De derde aanpassing is een grondige herziening van het oliesysteem. De Standaard motor maakt gebruik van spatsmering. Hiervoor hebben de standaard drijfstangen een soort lepeltje aan de onderkant waarmee de olie wordt "opgeschept". Uiteraard is deze vorm van smering niet wenselijk voor een motor die zoveel kilometers in de meest uiteenlopende omstandigheden zal gaan rijden.
Er wordt een oliepomp gemonteerd om de lagers van smering te voorzien. Hiervoor hebben we de standaard krukas voorzien van oliekanalen.